2024
Τα κουιρ φανζιν ως παραθυρα προς ξεχασμενες πραγματικοτητες: Κοντροσολ στο Χαος
Κοντροσόλ στο xάος, τχ. 5, «Ξένοι στην Ελλάδα», 1992
«Το AIDS άλλαξε τις ζωές μας ολοκληρωτικά. Έπρεπε ξαφνικά να υπολογίζεις πράγματα που δεν θα σκεφτόσουν ποτέ πριν, από το πώς θα τρως, μέχρι πώς θα κάνεις έρωτα…. Η Αθήνα, προ AIDS, ήταν ένας ερωτικός παράδεισος, ήταν πραγματικά μια έντονη έξαρση ερωτισμού, περνούσαμε μια περίοδο ευφορίας, μετά το ΑΙDS [αυτή η ευφορία] μετατράπηκε σε σκοτάδι και φόβο. Το τέλος της δεκαετίας του 1970 ήταν μετά τη μεταπολίτευση, υπήρχε μια αίσθηση χαράς, ελευθερίας και σεξουαλικής ελευθεριότητας τόσο για τους στρέιτ όσο και για τους γκέι, ο κόσμος ήταν πιο δεκτικός, κάναμε πράγματα, περιμέναμε με ανυπομονησία τη δεκαετία του ’80, νέα δεκαετία, νέες μουσικές, και ξαφνικά σου μπαίνουν τέτοια εμπόδια… Ήταν δύσκολα».
Γιάννης Νένες, δημοσιογράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός και πρώην επιμελητής του περιοδικού Αμφί.1
Το 2023 συμπληρώνονται σαράντα χρόνια από την πρώτη καταγεγραμμένη περίπτωση του HIV στην Ελλάδα, καθώς και από τον πρώτο θάνατο από AIDS. Όταν αναφερόμαστε σήμερα στα πρώτα χρόνια της επιδημίας, βλέπουμε ότι ο θάνατος του συλλέκτη και εμπόρου τέχνης Αλέξανδρου Ιόλα και του σχεδιαστή μόδας Μπίλι Μπο έχουν καθορίσει τις συλλογικές πολιτισμικές μνήμες εκείνης της εποχής. Πέρα από αυτά τα γεγονότα, οι επικρατέστερες αναδρομές σε εκείνη την περίοδο συχνά εστιάζουν στις διεθνείς εξελίξεις, παρέχοντας έτσι μια ιδιαίτερα περιορισμένη εικόνα της ιστορίας του AIDS στην Ελλάδα για τις νεότερες γενιές, και ιδίως για τα νεαρότερα μέλη των ΛΟΑΤΚΙ+ κοινοτήτων. Ένα ερώτημα που έρχεται στο μυαλό: πώς ήταν να ζεις ως νεαρό κουίρ άτομο στην Αθήνα κατά τη διάρκεια των πρώτων χρόνων της επιδημίας του AIDS;
Καθώς έχω γεννηθεί το 1990, ένας τρόπος να αποκτήσω μια καλύτερη εικόνα για την ελληνική κουίρ κουλτούρα εκείνης της εποχής είναι μέσα από τις αναμνήσεις των επιζώντων καθώς και μέσα από την έρευνα των ΛΟΑΤΚΙ+ περιοδικών του τότε, τα οποία αποτελούσαν κατά κύριο λόγο αυτοεκδόσεις. Ακούγοντας διηγήσεις όπως αυτή που παραθέτω παραπάνω, δεν μου έκανε εντύπωση μόνο η καταστροφική επίδραση του AIDS αλλά και η λιγότερο γνωστή πλευρά της σχετικής σεξουαλικής απελευθέρωσης στην Αθήνα πριν την επιδημία. Αυτό αναδεικνύει την περιορισμένη γνώση που έχει η γενιά μου για εκείνη την εποχή, καθώς και για τους διαφορετικούς τρόπους ζωής πριν την έλευση του διαδικτύου. Αποκαλύπτει επίσης την έλλειψη καταγραφής και εκπροσώπησης των ελληνικών ΛΟΑΤΚΙ+ αφηγήσεων και προσώπων, δείχνοντάς μας ότι αυτές οι ιστορίες έχουν εξαφανιστεί, σε μεγάλο βαθμό, από τη συλλογική μας μνήμη.
Τα περιοδικά, τα φανζίν και οι μνήμες των επιζώντων λειτουργούν ως κουίρ αρχεία, πρωτογενείς πηγές από τις οποίες εμείς μπορούμε να αντλήσουμε πληροφορίες.2 Αυτά τα εφήμερα υλικά δρουν ως πειστήρια, μας προσφέρουν γνώσεις πάνω σε εναλλακτικές χρονικότητες που διαταράσσουν τις κυρίαρχες ιστορικές αφηγήσεις.3 Λειτουργούν επίσης ως ρητορικά εργαλεία για τη θεωρητικοποίηση της κουίρ εμπειρίας, βοηθώντας μας να τοποθετήσουμε τα εαυτά μας μέσα στην ελληνική ιστορία, διαμορφώνοντας τις ταυτότητές μας και αμβλύνοντας τα αισθήματα απομόνωσης.
Οδηγοι εξερευνησης του κοσμου
Οι κουίρ zinesters και η δημιουργία των φανζίν χρονολογούνται από μια εποχή που η κουίρ συνείδηση μόλις άρχιζε να εξελίσσεται. Το εξαιρετικά ευρύ φάσμα των κουίρ φανζίν εγκαθίδρυσε την ομοιότητα μέσα στη διαφορά. Παρότι εξαιρετικά προσωπικά, τα φανζίν γενικότερα και τα κουίρ φανζίν ειδικότερα, ήταν σημαντικά γιατί συνέβαλαν στη δημιουργία και την ενίσχυση της κοινότητας, μέσω του κοινού περιεχομένου και των ιδιαίτερα προσωπικών μέσων διανομής τους… Τα φανζίν είναι ένας οδηγός εξερεύνησης του κόσμου.
AA Bronson και Philip Aarons, Queer Zines 4
Τα κουίρ φανζίν αναδύθηκαν μέσα από το κίνημα των πανκ φανζίν της δεκαετίας του 1970 στο Ηνωμένο Βασίλειο και απέκτησαν μεγάλη απήχηση σε όλο τον κόσμο για αρκετές δεκαετίες, μέχρι την έλευση του διαδικτύου.5 Στην ανθολογία τους Queer Zines, οι καλλιτέχνες AA Bronson και Philip Aarons ορίζουν τα κουίρ φανζίν ως «περιοδικές αυτοεκδόσεις με “κουίρ πνεύμα”», όπου «το χέρι του δημιουργού ήταν εμφανές στο τελικό προϊόν».6 Στην Ελλάδα, τα φανζίν έγιναν δημοφιλή τις δεκαετίες του ’80 και του ’90.7 Αξίζει να ρίξουμε μια σύντομη ματιά στις βασικές διαθέσιμες ΛΟΑΤΚΙ+ περιοδικές εκδόσεις της εποχής για να κατανοήσουμε τι ακριβώς είχαν στη διάθεση τους τα νεαρά άτομα όταν οι αναφορές στη σεξουαλική διαφορετικότητα και το AIDS ήταν ισχνές και κατά κύριο λόγο αρνητικές.
Σύμφωνα με τον παραπάνω ορισμό, το πρωτοποριακό Κράξιμο (1981-1992) της Πάολας Ρεβενιώτη μπορεί να θεωρηθεί το πρώτο ελληνικό κουίρ φανζίν, ακολουθούμενο από το Κοντροσόλ στο χάος μερικά χρόνια αργότερα. Το Κράξιμο αμφισβήτησε τις ετεροκανονικές αντιλήψεις σχετικά με την πολιτική και την επιθυμία και παρουσίασε τις γκέι και τρανς ταυτότητες με νέους τρόπους. Συνδύαζε πολιτικά κείμενα και πρωτότυπες συνεντεύξεις με ανθρώπους κάθε λογής (φιλοσόφους όπως ο Felix Guattari, διάσημους Έλληνες ηθοποιούς, νταβατζήδες και εργάτριες του σεξ), με διηγήματα από Έλληνες συγγραφείς, ποίηση, μεταφρασμένα άρθρα του διεθνούς Τύπου, κουτσομπολιά και εικόνες (συχνά) γυμνών ανδρών φωτογραφημένων από την Πάολα. Το Κράξιμο είναι μία από τις λίγες πηγές όπου βρίσκουμε αναφορές για τις επιπτώσεις του HIV/AIDS στην κοινότητα, καθώς και στις επιστημονικές εξελίξεις και πληροφορίες για την πρόληψη. Ο τίτλος του, Κράξιμο, παραπέμπει στην «λεκτική επίθεση» που αντιμετώπιζε και η ίδια η Πάολα στην καθημερινή της ζωή. Το περιοδικό ήταν ένα τρόπος για την Πάολα να αναλάβει δράση: χρησιμοποίησε την αυτοέκδοση από τη μια για να προστατευτεί από την αστυνομική βία και από την άλλη για να εκφραστεί η ίδια, εκπαιδεύοντας τους αναγνώστες της. Η Πάολα χρηματοδοτούσε το Κράξιμο μέσω της σεξουαλικής της εργασίας και έβγαζε τεύχος όποτε της επέτρεπαν τα οικονομικά της. Το ύφος του ήταν αναρχικό, διεκδικητικό, συχνά πολεμικό και ποτέ θυματοποιημένο. Παρότι επρόκειτο για αυτoέκδοση, είχε μεγάλη διανομή – στo ζενίθ του εκδίδονταν 7.000 αντίτυπα για κάθε τεύχος και το περιεχόμενό του συχνά σχολιαζόταν από εφημερίδες πανελλαδικής εμβέλειας.
Κράξιμο, τεύχος 6, Μάιος 1986
Αρχικά, πρέπει να σημειώσουμε ότι σε μεγάλο βαθμό το Κράξιμο δημιουργήθηκε ως απάντηση στο περιοδικό Αμφί, καθώς η Πάολα θεωρούσε ότι η εμπειρία της ως αναρχικής, τρανς σεξεργάτριας και μέλους της εργατικής τάξης δεν εκπροσωπούνταν στις σελίδες του.8 Το Αμφί (1978-1990) ήταν η πρώτη περιοδική ομοφυλοφιλική έκδοση στην Ελλάδα και εκδιδόταν από το ΑΚΟΕ (Απελευθερωτικό Κίνημα Ομοφυλοφίλων Ελλάδας). Το Αμφί είχε δημοσιογραφικό ύφος και έκδηλο πολιτικό προσανατολισμό. Ιδεολογικά, εμπνεόταν από τα γεγονότα του Μάη του ’68 καθώς και από τα ρεύματα της νέας αριστεράς (σεξουαλική απελευθέρωση, πολιτικές του σώματος, αντιψυχιατρική κτλ.).9 Το Αμφί αποτέλεσε το πρώτο έντυπο σημείο σύνδεσης για τους ομοφυλόφιλους της Ελλάδας έτσι ώστε να μπορέσουν να σχετιστούν με τον εαυτό τους καθώς και μεταξύ τους. Μεγάλο ρόλο σε αυτό έπαιξε η στήλη «Αλληλογραφία», όπου οι συντάκτες του περιοδικού απαντούσαν σε γράμματα ομοφυλόφιλων από όλη την Ελλάδα, στα οποία εκείνοι μοιράζονταν τις εμπειρίες τους, αναζητούσαν συμβουλές και εξέφραζαν τις ανησυχίες και τους φόβους τους, μεταξύ άλλων. Καθώς ήταν το πρώτο περιοδικό στο είδος του, η επιρροή του ήταν τεράστια, όχι μονάχα εντός της κοινότητας αλλά και στη μετατόπιση της στάσης του κοινού ως προς την ομοφυλοφιλία. Ο τίτλος αναφερόταν ταυτόχρονα στην αμφισεξουαλικότητα και την αμφισημία. Στο Αμφί βλέπουμε τις πρώτες αναφορές στον ιό, και, όπως το Κράξιμο, φιλοξένησε μια σειρά από άρθρα που αποτύπωναν τις διαφορετικές στάσεις της κοινότητας10 και παρείχαν ζωτικές πληροφορίες για την πρόληψη και τις επιστημονικές εξελίξεις. Τόσο το Αμφί όσο και το Κράξιμο κατήγγειλαν την αστυνομική βία και τις αναπαραστάσεις της ομοφυλοφιλίας στα ελληνικά ΜΜΕ.
Τα Μια Άλλη Χώρα (1986) και Gay (1988) ήταν δύο βραχυχρόνιες εκδόσεις του πολιτικού επιστήμονα και ΛΟΑΤΚΙ+ ακτιβιστή, Γρηγόρη Βαλλιανάτου, του πρώτου ανοιχτά ομοφυλόφιλου άντρα που εμφανίστηκε στην εθνική τηλεόραση11. Το Οδός Πανός (1980-σήμερα ) είναι περιοδικό λογοτεχνίας και σημαντική πηγή πολιτισμικών αναφορών για το ΛΟΑΤΚΙ κοινό της εποχής. Τα περιοδικά κόμικς Παρά Πέντε και Βαβέλ συχνά περιλάμβαναν κόμιξ με ομοφυλοφιλικό περιεχόμενο. Την περίοδο δεν υπήρχαν ανοιχτά λεσβιακές εκδόσεις. Μεταξύ άλλων φεμινιστικών περιοδικών, ας επισημάνουμε τη Δίνη (1986-1991) από την Ένωση Γυναικών Ελλάδος και την Κατίνα (1987-1991) από την Αυτόνομη Ομάδα Γυναικών Θεσσαλονίκης.12Αξίζει να επισημανθεί η θεματική ποικιλία των περιοδικών της εποχής, με το καθένα να προσφέρει στους αναγνώστες του πολιτιστικές αναφορές, διεξόδους φυγής και μια αίσθηση κοινότητας.
Για να κατανοήσουμε τον αντίκτυπο που είχαν αυτές οι εκδόσεις στους αναγνώστες τους, είναι απαραίτητο να καταλάβουμε τον τρόπο με τον οποίο διαχέονταν οι πληροφορίες εκείνη την εποχή. «Σε αντίθεση με σήμερα, τη δεκαετία του 1980 δεν υπήρχε μια πηγή γνώσεων που να περιέχει όλες τις σχετικές πληροφορίες για ένα θέμα. Υπήρχαν πολλαπλές πηγές, και ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τις αναφορές σου, τις συνδύαζες –έβλεπες κάτι στην τηλεόραση, μετά άκουγες κάτι άλλο στο ραδιόφωνο, το διάβαζες στην εφημερίδα– σαν διαφορετικά κομμάτια ενός παζλ που έπρεπε να ενώσεις, και το οποίο έβγαζε νόημα συνήθως αργότερα…» θυμάται ο ψυχίατρος Γιώργος Φλούδας, που γεννήθηκε στα Ιωάννινα, πόλη της Βόρειας Ελλάδας, και του οποίου οι πολιτιστικές αναφορές και η σύνδεση με τον gay κόσμο προέκυψαν μέσω της μουσικής, της συλλογής βινυλίων και των εκδόσεων. «Εκείνη την εποχή όλοι ήταν μόνοι τους, ή τουλάχιστον εγώ ήμουν. Το να έρχεσαι σε επαφή με αυτό το υλικό, είτε είναι μουσική, είτε περιοδικά και φανζίν, σου δίνει μια αίσθηση κοινότητας, ότι υπάρχουν κι άλλοι άνθρωποι σαν εσένα εκεί έξω, και αυτό είναι τρομερά σημαντικό, είναι σωτήριο. Αυτό είναι το πιο σημαντικό πράγμα που βγήκε απ’ όλα αυτά».13
Αμφί, τεύχος 21, Χειμώνας 1986-87
Κοντροσολ στο Χαος
Στη συνέχεια θα επικεντρωθούμε στο Κοντροσόλ στο χάος, ένα πρωτοποριακό κουίρ φανζίν, που δημιουργήθηκε από τον ποιητή και εκδότη Παύλο Αβούρη, τον σκηνοθέτη Αλέξη Μπίστικα και τον σκηνοθέτη, χορογράφο και εικαστικό Δημήτρη Παπαϊωάννου. Κυκλοφόρησαν πέντε τεύχη του περιοδικού, τρία εκ των οποίων ήταν θεματικά: ένα για το Λονδίνο (1988-1989), ένα για τον Ελληνικό Στρατό (1990) και ένα για τους ξένους στην Ελλάδα (1992).
Κοντροσόλ στο χάος, τχ. 1, 1986
Όσο βρισκόταν ακόμα στο σχολείο, ο Παύλος Αβούρης δημιούργησε το πανκ συγκρότημα Μάβρα Ιδανικά με τον Χρήστο Βουγά, μελλοντικό τακτικό συνεργάτη του Κοντροσόλ. Εξέδωσαν δύο πανκ φανζίν με τους τίτλους Γιατί; και Λαυχατάθλιψη.14 Ο Αβούρης ήταν ενθουσιώδης αναγνώστης φανζίν ήδη από την εφηβεία του κατά τη δεκαετία του 1970. Τα μουσικά φανζίν, κυρίως από το Ηνωμένο Βασίλειο, αποτέλεσαν για εκείνον μια δίοδο για να ανακαλύψει καινούρια μουσική, αλλά και για να συνδεθεί με άλλα άτομα σε όλο τον κόσμο. Οι φιλίες μέσω αλληλογραφίας ήταν συχνές τις δεκαετίες του ’70 και του ’80. Τα άτομα μοιράζονταν τα στοιχεία επικοινωνίας τους στα φανζίν, οδηγώντας στη δημιουργία νέων αλληλογραφιών, πολύ συχνά χωρίς να συνοδεύονται ποτέ από συναντήσεις δια ζώσης. Αποσπάσματα μιας τέτοιας αλληλογραφίας με έναν κρατούμενο σε μια φυλακή των ΗΠΑ παρουσιάζονται στο πρώτο τεύχος του Κοντροσόλ. Ένα τεύχος που, αν και δεν είχε ενιαία θεματική, μπορεί να αναγνωστεί ως φόρος τιμής στο ίδιο το μέσο του φανζίν· το editorial του ήταν αφιερωμένο στον θάνατο του δημιουργού της τεχνικής cut-up Brion Gysin,15 ενώ το τεύχος περιλαμβάνει και μια σειρά από κολάζ, διηγήματα και κόμικ, εισάγοντας τον ξεχωριστό τόνο, θεματολογία και οπτική αισθητική που θα καθόριζαν την έκδοση.
«Κοντροσόλ» στα καλιαρντά σημαίνει «φιλί στο στόμα». Ο Παύλος Αβούρης σημειώνει: «Ήταν μια ιδέα του Αλέξη [Μπίστικα], αυτός μας μάζεψε όλους. Μπορεί να λέω ότι εμείς οι τρεις –εγώ, ο Αλέξης και ο Δημήτρης [Παπαϊωάνου]– ήμασταν ο βασικός πυρήνας, αλλά αυτό δεν ήταν σαφές από την αρχή. Απλώς εμείς ήμασταν αυτοί που κάναμε την δουλειά – τη δακτυλογράφηση την έκανα εγώ, το στήσιμο και τις περισσότερες από τις εικονογραφήσεις τις έχει κάνει ο Δημήτρης, μαζεύοντας υλικό από γνωστούς και φίλους. Θα μπορούσε να είχε διαμορφωθεί ένας άλλος πυρήνας, κάπως έτυχε ότι εμείς κάναμε την δουλειά, δεν ήμασταν υπεύθυνοι για όλο το περιεχόμενο, ήταν συλλογική προσπάθεια».16 «Η συνεργασία μας ήταν πολύ εύκολη, ήμασταν πολύ κοντά συναισθηματικά, κάποιος θα πρότεινε μια ιδέα, κάποιος άλλος ίσως θα την επεξεργαζόταν, δεν υπήρχε τόσο η αίσθηση του εγώ, της ατομικότητας, όπως βλέπεις σήμερα σε συνεργασίες, τα πράγματα ήταν πιο ρευστά»17 θυμάται η Βίκυ Βέργου, καλλιτέχνιδα και συνεργάτιδα. Όταν ερωτήθηκε αν είχαν κάποιο συγκεκριμένο ακροατήριο κατά νου, ο Αβούρης απάντησε: «δεν είχαμε στο νου μας τόσο τον αποδέκτη, όσο το να κάνουμε ό,τι γουστάρουμε». Το Κοντροσόλ εμφανίστηκε στον απόηχο του κινήματος της πανκ και, σύμφωνα με την Εύα Κολιοπάντου, συνεργάτη του φανζίν, εξέφραζε ένα αντιδραστικό συναίσθημα μέσα σε αυτή την κοινωνική ομάδα, που δεν υπαγόταν σε κάποιον συγκεκριμένο πολιτικό σκοπό. Όπως αναφέρει η ίδια, η υποστήριξη των δικαιωμάτων των ομοφυλοφίλων ήταν αλληλένδετη με το να είναι κανείς ενάντια στην πατριαρχία, τον ρατσισμό, τον σεξισμό και υπέρ των δικαιωμάτων των ζώων και της χορτοφαγίας.18 Τέτοιες στάσεις και θέματα αντανακλώνται και διερευνώνται σε όλα τα τεύχη του. «Τα πράγματα ήταν λιγότερο καθορισμένα, ήταν μια συνολική αντιδραστική, κριτική στάση απέναντι σε ό,τι συνέβαινε εκείνη την εποχή, γιορτάζοντας την ανοιχτότητα ενάντια στις νόρμες». Αυτή η προσέγγιση ευθυγραμμίζεται με τις σύγχρονες αντιλήψεις του κουίρ, ενός όρου που τότε δεν υπήρχε. Το Κοντροσόλ κατέγραφε κουίρ ταυτότητες και ομοφυλοφιλικές επιθυμίες και τρόπους ζωής έτσι όπως δεν είχαν παρουσιαστεί ποτέ ξανά στον Τύπο στην Ελλάδα.
Ξεφυλλίζοντας το περιοδικό, διακρίνει κανείς μια ισχυρή αίσθηση ρυθμού, κάθε δημοσίευμα μοιάζει με σκηνή από μια μεγαλύτερη ιστορία. Η εικαστική γλώσσα του Παπαϊωάννου ενώνει τα πολυποίκιλα περιεχόμενα του περιοδικού σε μια συνεπή, ανοιχτή αφήγηση. Κάθε ένα από τα πέντε τεύχη (1986-1991) είχε τον δικό του ξεχωριστό σχεδιασμό και μέγεθος, όμως όλα τα εξώφυλλα ήταν ασπρόμαυρα και το σχήμα κάθε τεύχους ήταν τετράγωνο.
Ανάμεσα στους συνεργάτες του περιοδικού περιλαμβάνονταν ο Βρετανός σκηνοθέτης Derek Jarman, ο ζωγράφος Αλέκος Φασιανός, οι νέοι τότε Δημήτρης Παπαϊωάννου και Κωνσταντίνος Γιάνναρης, η Βίκυ Βέργου, ο Χρήστος Βουγάς, η Εύα Κολιοπάντου, μεταξύ άλλων, οι περισσότεροι τότε στη δεκαετία των είκοσι ετών, ενώ στα τεύχη του εμφανίζονται πρωτότυπες μεταφράσεις κειμένων του J. G. Ballard, του William S. Burroughs, του P. P. Pasolini.
Μια νεα ταυτοτητα
Η ελληνική πραγματικότητα στα τέλη της δεκαετίας του ’80 ήταν σαφώς διαφορετική από εκείνη των ΗΠΑ και της Βόρειας Ευρώπης. Παρότι η ομοφυλοφιλία αποτελεί διαχρονικά μέρος της ελληνικής κουλτούρας, η έννοια της γκέι ταυτότητας όπως την αντιλαμβανόμαστε σήμερα δεν έφτασε μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’90. Ο Αβούρης σημειώνει: «Γκέι έλεγες κάποιον που ερχόταν από το εξωτερικό, εδώ δεν υπήρχε τέτοια ταυτότητα».19 Όπως μαθαίνουμε από το ντοκιμαντέρ Καλιαρντά της Πάολας Ρεβενιώτη, οι ρόλοι «τσόλι» και «τεκνό» ήταν κυρίαρχοι τότε. Τσόλι ήταν ο θηλυπρεπής παθητικός και τεκνό ήταν ο ενεργητικός, ο οποίος δεν είχε απαραίτητα μόνο ομοφυλοφιλικές σχέσεις,20 «…χωρίς αυτό να σημαίνει βέβαια ότι πίσω από κλειστές πόρτες δεν αντιστρέφονταν οι ρόλοι, όμως έξω έτσι είχαν τα πράγματα. Οι κώδικες ήταν διαφορετικοί».21
Οι απεικονίσεις του Παπαϊωάννου αποτέλεσαν μια νέα αναπαράσταση για την ανδρική ομοφυλοφιλική ζωή και επιθυμία. Τα κόμικς και οι ζωγραφιές του απεικόνιζαν ομοφυλοφιλικές σχέσεις, εμπειρίες σε σεξ κλαμπ, υπαρξιακές ανησυχίες και ούτω καθεξής. Το Κοντροσόλ παρουσίαζε την ομοφυλοφιλία ως μια ταυτότητα που θα μπορούσε να είναι αρρενωπή, ενώ ταυτόχρονα κορόιδευε καθαυτή την έννοια της αρρενωπότητας.
Ήδη στο πρώτο του τεύχος το περιοδικό περιείχε ως ένθετο μια ανατύπωση αφίσας του Ελληνικού Στρατού. Αργότερα, το τέταρτο τεύχος, που ήταν αφιερωμένο στον Στρατό, περιλάμβανε ένα ομοερωτικό φωτογραφικό δοκίμιο του σκηνοθέτη Κωνσταντίνου Γιάνναρη, ο οποίος φωτογράφιζε τους στρατιώτες με τους οποίους υπηρετούσε σε διάφορες (συχνά κωμικές) καταστάσεις. Τις φωτογραφίες συνόδευαν χειρόγραφες σημειώσεις που αφηγούνταν μια camp ιστορία η οποία σατίριζε τα ιδεώδη του ανδρισμού και την έννοια του «να υπηρετείς την πατρίδα». Το τεύχος τελείωνε με ένα διήγημα του Αβούρη όπου ο άντρας πρωταγωνιστής, ύστερα από μια νυχτερινή έξοδο ντυμένος με γυναικεία drag εμφάνιση, παρουσιάζεται για κατάταξη στο στρατό, απ’ όπου αποπέμπεται αμέσως. Τέτοιες τακτικές χρησιμοποιούνταν συχνά από τους ομοφυλόφιλους για να αποφύγουν την υποχρεωτική στρατιωτική θητεία, καθώς η παρενδυσία υποδήλωνε την αδυναμία να εκπληρώσουν το πατριωτικό τους καθήκον.
2. Κοντροσόλ στο χάος, τχ. 4, αφιέρωμα στον Ελληνικό Στρατό, 1990, ανατύπωση Κοντροσόλ στο χάος, Τεύχος Μπάσταρδο, εκδόσεις Lifo, 2008
Το τεύχος αυτό, 23 χρόνια μετά την κυκλοφορία του, και ενώ η στρατιωτική θητεία στην Ελλάδα είναι ακόμα υποχρεωτική για όλους τους άντρες, παραμένει τολμηρό, κριτικό και φρέσκο. Όταν εκδόθηκε τράβηξε την προσοχή των εφημερίδων. Μια εικόνα από το τεύχος, μάλιστα, έγινε πρωτοσέλιδο στη δεξιά εφημερίδα Νέοι Άνθρωποι με λεζάντα «Στρατιώτες τρίβουν… τα βυζιά τους». Το συνοδευτικό άρθρο υποστήριζε ότι οι φωτογραφίες αυτές θα ενδιέφεραν τους Τούρκους ιδιαιτέρως καθώς δήλωνε ότι «οι Τούρκοι θα τρίβουν τα χέρια τους με Nivea ενώ κοιτάζουν αυτές τις φωτογραφίες».22
Εφημερίδα Nέοι Άνθρωποι, 29 Ιουνίου 1990
Αναλογιζόμενοι αυτή την καινούρια (για τα ελληνικά δεδομένα) γκέι αισθητική και την τολμηρή στάση που χαρακτήριζε το φανζίν, θα πρέπει να αναζητήσουμε τις επιρροές των συντακτών του, οι οποίες προέρχονταν κυρίως από το Ηνωμένο Βασίλειο. Η σύνδεση του Παύλου Αβούρη με τη μουσική σκηνή της πανκ και της ποστ-πανκ προέκυπτε από την ενασχόληση του με τα βρετανικά μουσικά φανζίν της εποχής. Ο Αλέξης Μπίστικας πέρασε πολλά χρόνια στο Λονδίνο τη δεκαετία του ’80 και στις αρχές της δεκαετίας του ’90. Πολλοί ακόμα συνεργάτες του περιοδικού ζούσαν επίσης στο Λονδίνο εκείνη την εποχή. Οι συνδέσεις αυτές αναδεικνύουν τη σημαντική επίδραση των βρετανικών πολιτισμικών και καλλιτεχνικών κινημάτων στη διαμόρφωση και τη στάση του φανζίν.
Λονδινο
Αφίσα, Κοντροσόλ στο χάος, τχ. 3, «Λονδίνο», 1988-89
Πράγματι, το τρίτο τεύχος του Κοντροσόλ είναι αφιερωμένο στην πόλη του Λονδίνου. Προσφέρει μια ματιά στο πώς ήταν η ζωή εκεί το 1988-89 μέσα από τις οπτικές Ελλήνων που κατοικούσαν στην πόλη. Το editorial Λονδίνο: Μύθος και πραγματικότητα, θέτει τον τόνο για όλο το υπόλοιπο τεύχος: «Ναρκωτικά, ομοφυλοφιλία, χουλιγκανισμός, τα πάντα είναι ελεύθερα στην πόλη της ανεργίας και της παρακμής… Το Λονδίνο είναι μια πόλη καριέρας. Μπορείς εύκολα θα βρεις φαγητό χωρίς γεύση, αλκοόλ πριν τις έντεκα, όμως θα δυσκολευτείς να εντοπίσεις όμορφα αγόρια με μακριά μαλλιά στους δρόμους. Στις πλατείες το βράδυ ούτε ζητιέται ούτε προσφέρεται τίποτα». Το Λονδίνο παρουσιάζεται ως απρόσωπο, στενάχωρο και συναρπαστικό συνάμα. Σε ένα μεταφρασμένο γράμμα του William Burroughs στον Allen Ginsberg το 1956, ο Burroughs αναφέρει ότι θα προτιμούσε να ζει στην κόλαση παρά στο Λονδίνο. Άλλα περιεχόμενα του τεύχους περιλαμβάνουν μικρές αγγελίες από βρετανικά περιοδικά όπου άνθρωποι αναζητούν σεξουαλικούς συντρόφους, διηγήματα με περιγραφές των μικροσκοπικών διαμερισμάτων κάποιων από τους συνεργάτες του περιοδικού, σημειώσεις του Derek Jarman που μας δίνουν εικόνα της διαδικασίας ανάπτυξης σεναρίου και ένα κόμικ που απεικονίζει εμπειρίες σε ένα σεξ κλαμπ, όπου στο τέλος ο πρωταγωνιστής αποφασίζει να επιστρέψει στην Ελλάδα γιατί του λείπουν τα μάρμαρα του Παρθενώνα, μεταξύ άλλων.
2. 3. Εικονογραφήσεις Δημήτρη Παπαϊωάννου, Κοντροσόλ στο χάος, τχ. 3, «Λονδίνο», 1988-89
Η ημερομηνία κυκλοφορίας του περιοδικού αναγράφει 1988-1989. Η επιστροφή των Ελγινείων μαρμάρων ήταν διεθνές ζήτημα εκείνη την εποχή. Το 1989, ο Αλέξης Μπίστικας κυκλοφόρησε την ταινία μικρού μήκους του με τίτλο Μάρμαρα μέσω των Kontrosol Productions. Το 1988 ήταν η χρονιά όπου τέθηκε σε εφαρμογή το άρθρο 28 από την κυβέρνηση συντηρητικών της Μάργκαρετ Θάτσερ.23 Το άρθρο 28 ήταν ένας νόμος που απαγόρευε την «προώθηση της ομοφυλοφιλίας» στα σχολεία μέσα από τη διδασκαλία και τη διανομή έντυπου υλικού. Ο νόμος προκάλεσε τεράστιες αντιδράσεις από τις ΛΟΑΤΚΙ+ και καλλιτεχνικές κοινότητες της εποχής. Η επιδημία του AIDS αποτελούσε ακόμα θανατική καταδίκη. Ένα χρόνο πριν, το 1987, κυκλοφόρησε στις ΗΠΑ και τη Βρετανία το AZT, το πρώτο φάρμακο για το AIDS, χωρίς όμως ελπιδοφόρα αποτελέσματα.24 Ο Κωνσταντίνος Γιάνναρης, που συμμετείχε στο τεύχος με ένα μικρό σενάριο, κυκλοφόρησε την ταινία μικρού μήκους Ο Ζαν Ζενέ είναι νεκρός, μια ωδή στην επιθυμία, τον θάνατο και την απομόνωση. Ο Derek Jarman, που θεωρούνταν ήδη εδώ και πολλά χρόνια καταξιωμένος σκηνοθέτης, διαγνώστηκε με HIV το 1986 και αρκετά από τα έργα που άρχισε να παράγει αποτελούσαν απόκριση στην επιδημία.25 Στο τρίτο τεύχος όμως δεν υπάρχει η παραμικρή αναφορά στο AIDS. Γιατί;
AIDS
Προτού αναλογιστούμε τις πιθανές απαντήσεις σε αυτό το ερώτημα, θα άξιζε να ασχοληθούμε με το τοπικό πλαίσιο της Ελλάδας εκείνη την εποχή. Η εμφάνιση της επιδημίας του AIDS συνέπεσε με μια περίοδο σχετικής σεξουαλικής απελευθέρωσης στην Ελλάδα, που εκφράστηκε με την ανάπτυξη του δημόσιου λόγου γύρω από τη σεξουαλική διαφορετικότητα, κυρίως από το ΑΚΟΕ, μέρος του νεοσύστατου ελληνικού ΛΟΑΤΚΙ+ κινήματος.
Παρά το γεγονός ότι ο πρώτος θάνατος από AIDS συνέβη το 1983, τα ΜΜΕ δεν ασχολήθηκαν σοβαρά με τον ιό μέχρι το 1985/86. Μονάχα μετά τους θανάτους του Ιόλα και του Μπίλι Μπο, το 1987, έγινε το AIDS αντικείμενο δημόσιας συζήτησης.26 Η ιστορία του AIDS στην Ελλάδα είναι μια ιστορία σιωπών, όπως παρατηρούν οι Γιώργος Σαμπατακάκης και Δημήτρης Παπανικολάου στο άρθρο τους «Η λογοκρισία ως πολιτισμική ιστορία».27 Το στίγμα γύρω από το AIDS ήταν στενά συνδεδεμένο με το ήδη υπάρχον στίγμα γύρω από την ομοφυλοφιλία, και οι συζητήσεις και οι συσχετισμοί με την ασθένεια αποφεύγονταν ενεργά στον δημόσιο χώρο. Ο Γρηγόρης Βαλλιανάτος 28 συμφωνεί με την παραπάνω θέση: «Κανένας δεν ήξερε πώς να μιλήσει για αυτό λόγω της σύνδεσης του ιού με την ομοφυλοφιλία –έναν όρο που δεν χρησιμοποιούνταν ιδιαίτερα εκείνη την εποχή–, κι έτσι οι περισσότεροι επέλεγαν να μη μιλήσουν καθόλου για αυτό. Το αποτέλεσμα ήταν να κολλήσουν οι πάντες».29 Σε αντίθεση με άλλες χώρες του δυτικού κόσμου όπου η εμφάνιση του AIDS οδήγησε στην ενδυνάμωση των ΛΟΑΤΚΙ+ κοινοτήτων μέσα από ακτιβιστικές ομάδες και δράσεις, η κατάσταση στην Ελλάδα ήταν διαφορετική. Ο ιός ήταν εξαιρετικά διαβρωτικός για τις τοπικές κοινότητες, μόλις το 1993 βλέπουμε οργανωμένες ακτιβιστικές απαντήσεις από την κοινότητα, με κύριο παράδειγμα τον σχηματισμό της ΜΚΟ ACT UP ΔΡΑΣΕ.
Το πρώτο τεύχος του Κοντροσόλ κυκλοφόρησε το 1986, όταν η Ελλάδα άρχισε να αντιλαμβάνεται την ύπαρξη του ιού και το τελευταίο το 1992. Η επίδραση του AIDS ήταν εξαιρετικά αισθητή σε όσους εμπλέκονταν με το περιοδικό, είτε μέσα από τη φροντίδα ή/και την απώλεια φιλικών τους προσώπων, είτε με το να γίνουν οι ίδιοι φορείς του ιού και να επιβιώσουν ή να υποκύψουν σε αυτόν. Το 1987, ο Μπίστικας και ο Παπαϊωάννου συνεργάστηκαν στο κόμιξ Οι κόκκινες κηλίδες στο δέρμα σου, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Παρά Πέντε. Ο Μπίστικας έγραψε το ποιητικό κείμενο και ο Παπαϊωάννου το απέδωσε σε μορφή κόμιξ. Η αφήγηση ακολουθεί δύο οροθετικά άτομα που γνωρίζονται, ερωτεύονται, παίζουν μαζί και εντέλει αντιμετωπίζουν το θάνατο ενωμένοι. Αυτή η τολμηρή και ρομαντική αφήγηση της ζωής με τον ιό είναι μία από τις ελάχιστες, αν όχι η μόνη, που δημοσιεύτηκε εκείνη την περίοδο. Ο Παπαϊωάννου συνεισέφερε επίσης ένα άλλο παρόμοιο κόμικ, το «Κάλυμνος», στο ίδιο περιοδικό, την ίδια χρονιά.
Ο Derek Jarman πέθανε το 1994, ο Αλέξης Μπίστικας το 1995. Ο Μπίστικας ήταν ο πρώτος έλληνας καλλιτέχνης που παραδέχθηκε ανοιχτά τη διάγνωσή του30 – κάτι που παραμένει σπάνιο ακόμα και στις μέρες μας. Λίγο πριν τον θάνατό του, εξέδωσε την ποιητική συλλογή Ευαγγελισμός, που περιείχε ποιήματα που έγραψε κατά τη διάρκεια της νοσηλείας του καθώς και φωτογραφίες των επισκεπτών του. «Ευαγγελισμός» είναι το όνομα του νοσοκομείου όπου νοσηλευόταν. Αργότερα τον ίδιο χρόνο, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου παρουσίασε το έργο Ενός λεπτού σιγή, την πρώτη χοροθεατρική performance για το AIDS στην Ελλάδα, αφιερωμένη στη μνήμη του Μπίστικα και όλων όσων χάθηκαν από το AIDS.
Η απουσία ξεκάθαρων αναφορών στον HIV/AIDS στο Κοντροσόλ, πέρα από το κεντρικό δισέλιδο «SAFER SEX» στο δεύτερο τεύχος (1987), μπορεί να οφείλεται σε διάφορους παράγοντες. Την περίοδο της έκδοσης του περιοδικού, κυριαρχούσε η λανθασμένη άποψη ότι υπεύθυνοι για το AIDS ήταν οι γκέι άντρες, που συχνά θεωρούνταν ως διασπορείς και όχι ως θύματα της αρρώστιας. Οι ειδικοί της δημόσιας υγείας εκείνα τα χρόνια προωθούσαν, ως συμβουλή, την πιστότητα στο γάμο και την αποχή από το σεξ για τα ανύπαντρα άτομα.31 Κι όμως, εδώ έχουμε να κάνουμε με μια ομάδα νέων ανθρώπων που αντιμετωπίζουν τη σεξουαλικότητα και την επιθυμία δίχως ντροπή, ως υπαρκτές και επίμονες πλευρές της ζωής, ενάντια στην αποσιώπηση τους από τους φορείς των παραδοσιακών αξιών και τα ΜΜΕ. Μια πιθανή εξήγηση για την απουσία αναφοράς θα μπορούσε να είναι ότι, δεδομένου πως το Κοντροσόλ ήταν μια από τις πρώτες εκδόσεις που παρουσίασαν την ομοφυλοφιλία με «χαλαρό» τρόπο, οι συντάκτες του δεν επιθυμούσαν να ενισχύσουν τον συσχετισμό της με το AIDS. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να αναλογιστούμε τη διαθεματικότητα του περιοδικού. Όπως ανέφερε η Κολιοπάντου, εκείνη την εποχή οι διάφορες εννοιολογικές κατηγορίες ήταν λιγότερο ορισμένες, και ο εναγκαλισμός της σεξουαλικότητας και της ομοφυλοφιλίας αντανακλούσε ένα ευρύτερο σύνολο αρχών που αντιστέκονταν στις παραδοσιακές αξίες. Υπό αυτό το πρίσμα, το Κοντροσόλ θα μπορούσε να διαβαστεί ως μανιφέστο που προτείνει και υποστηρίζει νέους τρόπους ζωής που παρεκκλίνουν από τον κυρίαρχο συντηρητισμό της εποχής. Αν λοιπόν θεωρήσουμε το Κοντροσόλ μανιφέστο, είναι πιθανόν οι συντάκτες του να ένιωθαν, συνειδητά ή ασυνείδητα, ότι το περιοδικό δεν αποτελούσε την ιδανικότερη πλατφόρμα για την εξερεύνηση ζητημάτων σχετικών με τον HIV/AIDS μέσα στο πλαίσιο της ευρύτερης υποστήριξης εναλλακτικών τρόπων ζωής.
Ξενοι στην Ελλαδα
Κοντροσόλ στο χάος, τχ. 5 «Ξένοι στην Ελλάδα», 1992
Το τελευταίο τεύχος του Κοντροσόλ είχε τίτλο «Ξένοι στην Ελλάδα» και δημοσιεύτηκε το 1992, λίγο μετά την πτώση του κομμουνισμού στην Ανατολική Ευρώπη, που οδήγησε στο πρώτο κύμα οικονομικών μεταναστών με κατεύθυνση την Ελλάδα. Επρόκειτο για μια σημαντική μεταβατική περίοδο για την Ελλάδα, η οποία από χώρα μεταναστών έγινε χώρα μετανάστευσης. Το φανζίν λειτουργεί ως αντανάκλαση του τρόπου με τον οποίο οι συντάκτες αναλογίστηκαν τη νέα αυτή πραγματικότητα. Αντίθετα με το τεύχος για το Λονδίνο, όπου συναντάμε τις οπτικές Ελλήνων που ζουν σε μια ξένη πόλη, το τεύχος «Ξένοι στην Ελλάδα» παρουσιάζει τη στάση Ελλήνων, κυρίως της μεσαίας τάξης, προς όσους κατέφθαναν στη χώρα αναζητώντας μια καλύτερη ζωή. Το τεύχος ξεκινά με ένα σημείωμα καλωσορίσματος προς όλους τους ανθρώπους που φτάνουν στην Ελλάδα, δείγμα της ελληνικής φιλοξενίας – αναμφισβήτητα όχι το συναίσθημα του μεγαλύτερου μέρους του γενικού πληθυσμού εκείνη την εποχή. Σε όλο το τεύχος, οι αναγνώστες συναντούν ιστορίες που αφηγούνται τις εμπειρίες των συγγραφέων με άτομα από διάφορες χώρες.
Διαβάζοντας το τεύχος σήμερα, περισσότερα από τριάντα χρόνια αργότερα, είναι σημαντικό να έχουμε κατά νου το πλαίσιο της εποχής και τις αντιλήψεις που κυριαρχούσαν τότε, καθώς οι άνθρωποι ήταν λιγότερο εκτεθειμένοι σε διαφορετικές κουλτούρες. Το τεύχος υιοθετεί έναν αντιρατσιστικό τόνο ενσυναίσθησης, προσπαθώντας να εξανθρωπίσει και να καταστήσει πιο προσιτούς αυτούς τους «ξένους». Μέσα από μια πιο σύγχρονη οπτική όμως, ανακύπτουν ζητήματα θεσιακότητας και εξωτικοποίησης των σωμάτων των ανδρών μεταναστών.
Τον καιρό που δημοσιεύτηκε, το τεύχος έλαβε αρνητική κριτική από τον δημοσιογράφο Θοδωρή Αντωνόπουλο στο 11ο τεύχος του περιοδικού Κράξιμο: «Αφαιρετικός λόγος δίχως ουσία, δίχως ζουμί, λόγος ά-λογος. Επιτηδευμένο underground των σαλονιών».32
Επιλογος
«Στόχος των φανζίν ήταν η δημιουργία κοινοτήτων και η εναντίωση στα συναισθήματα απομόνωσης. Δεν δημιουργούνταν εν κενώ αλλά ως απάντηση σε άλλους ανθρώπους, σε άλλα φανζίν με παρόμοιες αντιλήψεις».33 Το Κράξιμο δημιουργήθηκε ως απάντηση στο Αμφί, και θα μπορούσε κανείς να υποστηρίξει ότι το Κοντροσόλ στο χάος δημιουργήθηκε ως απάντηση τόσο στο Κράξιμο όσο και στο Αμφί, καλύπτοντας ένα κενό που οι εκδότες του ένιωθαν, συνειδητά ή ασυνείδητα, ότι δεν μπορούσε να γεμίσει από τις άλλες δύο εκδόσεις.
Η αισθητική και εκδοτική επίδραση του Κοντροσόλ μπορεί να ανιχνευθεί σε επόμενες περιοδικές εκδόσεις και καλλιτεχνικές πρωτοβουλίες που διαμόρφωσαν την εναλλακτική ποπ κουλτούρα τα χρόνια που ακολούθησαν, όπως το περιοδικό 01 και το συγκρότημα ηλεκτρονικής μουσικής Στέρεο Νόβα, μεταξύ άλλων.
Σήμερα, το Κοντροσόλ μπορεί να αναγνωστεί ως το συλλογικό ημερολόγιο μιας παρέας φίλων στα είκοσί τους, οι περισσότεροι από τους οποίους ζούσαν και εργάζονταν στη γειτονιά των Εξαρχείων στην Αθήνα. Το περιοδικό μας προσφέρει ανεκτίμητες πληροφορίες για τη μεταβατική περίοδο από τα μέσα του ’80 μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’90, τόσο μέσα από τα θέματα με τα οποία καταπιάνεται αλλά και μέσα από ό,τι μένει ανείπωτο. Λειτουργεί ως η απόδειξη για την ύπαρξη μιας κοινότητας που έπαψε να υπάρχει λόγω των καταστροφικών συνεπειών του AIDS.
Μέσα από τα τεύχη του, οι συνεργάτες του περιοδικού περιηγούνται στην πραγματικότητά τους συχνά με χιούμορ και ειρωνεία, αμφισβητώντας το κοινωνικό στίγμα και τις παραδοσιακές ελληνικές αξίες. Το Κοντροσόλ αναδύεται ως ένα τρόπον τινά κουίρ μανιφέστο, προωθώντας εναλλακτικούς τρόπους ζωής και διασύνδεσης μεταξύ των ανθρώπων. Προσφέρει μια φευγαλέα ματιά στην αισθητική εκείνης της περιόδου, συνδέοντας τους αναγνώστες με τις εμπειρίες, τις φωνές και τις εκφράσεις διαφορετικών ατόμων, συμβάλλοντας σε μια πιο εμβριθή κατανόηση των κουίρ ιστοριών της Ελλάδας. Πιο σημαντικό, όμως, τόσο για τους αναγνώστες την εποχή της έκδοσης του περιοδικού, όσο και για όσους το διαβάζουν σήμερα, προσφέρει μια αίσθηση ανήκειν, μια αίσθηση κοινότητας μεταξύ γενεών.
Με θερμές ευχαριστίες σε όλους εκείνους με τους οποίους είχα την ευκαιρία να συνομιλήσω κατά τη διάρκεια συγγραφής του παρόντος κειμένου.
Άρης Δοριζάς, Πάνος Φουρτουλάκης: ερευνητικό υλικό από βίντεο που δημιουργήθηκε για τη δράση I’m Positive, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, 29 Νοεμβρίου 2023.
Ann Cvetkovich, An Archive of Feelings: Trauma, Sexuality, and Lesbian Public Cultures, Duke University Press, Durham 2003, σ. 8.
Elizabeth Freeman, Time Binds: Queer Temporalities, Queer Histories, Duke University Press, Durham 2010.
AA Bronson & Philip Aarons, Queer Zines, New York, Printed Matter Inc, 2008.
Στο ίδιο, σ. 9.
Στο ίδιο, σ. 10
Συνέντευξη βίντεο από τον/την Sofanky1, «Στο χρονοντούλαπο των φανζίν με τον Hρακλή Ρενιέρη (Το Κτήνος)», https://www.youtube.com/watch?v=9O5OmXQHsjg&t=339s, τελευταία επίσκεψη Νοέμβριος 2024.
Ηλέκτρα Kοτσώνη, «Making Trans-Anarchist Zines in 1980s Athens Was Worth All the Effort», Vice, 18 Δεκεμβρίου 2013, https://www.vice.com/en/article/wdaekx/paola-revenioti-kraximo-exhibition.
Θεόδωρος Αντωνόπουλος, «”Αμφί” (1978-1990): το πλέον επιδραστικό έντυπο της ελληνικής ΛΟΑΤΚΙ+ ιστορίας», Lifo, 18 Ιουνίου 2019, https://www.lifo.gr/ΛΟΑΤΚΙ/amfi-1978-1990-pleon-epidrastiko-entypo-tis-ellinikis-loatki-istorias, τελευταία επίσκεψη Νοέμβριος 2024.
Για μια αναλυτική επισκόπηση της κάλυψης του AIDS σε αυτές τις εκδόσεις: Θεοδόσης Γκελτής, «H πρόσληψη του HIV/AIDS από τους ομοφυλόφιλους ακτιβιστές της δεκαετίας του 1980», https://www.academia.edu/35777807/H_πρόσληψη_του_HIV_AIDS_από_τους_ομοφυλόφιλους_ακτιβιστές_της_δεκαετίας_του_1980, τελευταία επίσκεψη Νοέμβριος 2024.
Lifo, 14/6/2019, https://www.lifo.gr/lgbtqi/i-istoriki-proti-emfanisi-toy-grigori-ballianatoy-stin-tileorasi-os-ekprosopoy-tis-loatki
Ίδρυμα της Βουλής, Ο φεμινισμός στα χρόνια της Μεταπολίτευσης, 1974-1990,
https://foundation.parliament.gr/sites/default/files/2020-08/6_periodika%20small.pdf, τελευταία επίσκεψη Νοέμβριος 2024.
Προσωπική μαρτυρία στο πλαίσιο της έρευνάς μου «Α Τime to Remember: καλλιτεχνικές αποκρίσεις την περίοδο της επιδημίας του ΑΙDS στην Ελλάδα».
Συνέντευξη βίντεο από τον/την Sofanky1, «Στο χρονοντούλαπο των φανζίν με τους Παύλο Αβούρη & Χρήστο Βουγά (Mάβρα Ιδανικά)», 9 Μαΐου 2020. Βίντεο, https://www.youtube.com/watch?v=j2QBJs43yyU&t=980s, τελευταία επίσκεψη Νοέμβριος 2024.
Για το Γιατί, βλ. https://fanzines.gr/%CE%B3%CE%B9%CE%B1%CF%84%CE%AF, τελευταία επίσκεψη Νοέμβριος 2024.
Για το Λαυχατάθλιψη, βλ. https://fanzines.gr/λαυχατάθλιψη, τελευταία επίσκεψη Νοέμβριος 2024.
Προσωπική μαρτυρία στο πλαίσιο της έρευνάς μου «Α Τime to Remember: καλλιτεχνικές αποκρίσεις την περίοδο της επιδημίας του ΑΙDS στην Ελλάδα».
Προσωπική μαρτυρία στο πλαίσιο της έρευνάς μου «Α Τime to Remember: καλλιτεχνικές αποκρίσεις την περίοδο της επιδημίας του ΑΙDS στην Ελλάδα».
Προσωπική μαρτυρία στο πλαίσιο της έρευνάς μου «Α Τime to Remember: καλλιτεχνικές αποκρίσεις την περίοδο της επιδημίας του ΑΙDS στην Ελλάδα».
Προσωπική μαρτυρία στο πλαίσιο της έρευνάς μου «Α Τime to Remember: καλλιτεχνικές αποκρίσεις την περίοδο της επιδημίας του ΑΙDS στην Ελλάδα».
Πάολα Ρεβενιώτη, Καλιαρντά, Paola Team Documentaries, 2014, 58΄
Προσωπική μαρτυρία στο πλαίσιο της έρευνάς μου «Α Τime to Remember: καλλιτεχνικές αποκρίσεις την περίοδο της επιδημίας του ΑΙDS στην Ελλάδα».
«Στρατιώτες Τρίβουν…τα Βυζιά Τους», Nέοι Άνθρωποι, 29 Ιουνίου 1990.
Chris Godfrey, «Section 28 Protesters 30 Years On: ‘We Were Arrested and Put in a Cell up by Big Ben’», The Guardian, Λονδίνο, 27 Μαρτίου 2018.
Alice Park, «The Story Behind the First AIDS Drug», Time, 19 Μαρτίου 2017, https://time.com/4705809/first-aids-drug-azt/, τελευταία επίσκεψη Νοέμβριος 2024.
Matthew Cheale, «Derek Jarman: Painting, Protest and the AIDS Pandemic», Art UK, 6 Δεκεμβρίου 2021, https://artuk.org/discover/stories/derek-jarman-painting-protest-and-the-aids-pandemic, τελευταία επίσκεψη Νοέμβριος 2024.
Γιώργος Σαμπατακάκης, HIV/AIDS Θέατρο και τραύμα στην Ελλάδα, Σοκόλη, Αθήνα 2021.
Δημήτρης Παπανικολάου και Γιώργος Σαμπατακάκης, «Η λογοκρισία ως πολιτισμική ιστορία», AρχειοΤάξιο, Αθήνα, 22 Νοεμβρίου 2020.
Γρηγόρης Βαλλιανάτος, «Η ιστορική πρώτη εμφάνιση του Γρηγόρη Βαλλιανάτου στην τηλεόραση ως εκπροσώπου της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας», Lifo, 14 Ιουνίου 2019, https://www.lifo.gr/lgbtqi/i-istoriki-proti-emfanisi-toy-grigori-ballianatoy-stin-tileorasi-os-ekprosopoy-tis-loatki, τελευταία επίσκεψη Νοέμβριος 2024.
Άρης Δοριζάς, Πάνος Φουρτουλάκης: ερευνητικό υλικό από βίντεο που δημιουργήθηκε για τη δράση I’m Positive, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, 29 Νοεμβρίου 2023.
Mαρία Κατσουνάκη, «Τo Στίγμα», Καθημερινή, 2 Δεκεμβρίου 2023, https://www.kathimerini.gr/opinion/562760389/to-stigma/, τελευταία επίσκεψη Νοέμβριος 2024.
Θετική Φωνή, «Το AIDS στην Ελλάδα το 1993», YouTube, 17 Μαρτίου 2010, https://www.youtube.com/watch?v=pI0-Gy309eo&t=10s, τελευταία επίσκεψη Νοέμβριος 2024.
ΑΑ Bronson & Philip Aarons, ό.π., σ. 9.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ Τ@ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ
Ο Πάνος Φουρτουλάκης είναι επιμελητής. H πρακτική του επικεντρώνεται στις κουλτούρες των Μέσων, στην ικανότητά τους να παράγουν υποκειμενικότητες και στη σχέση της ενσώματης παρουσίας με τη διαμεσολάβηση, ιδίως σε ό,τι αφορά τις πρακτικές της κινούμενης εικόνας. Σπούδασε επιμέλεια σύγχρονης τέχνης στο Royal College of Art, ιστορία της σύγχρονης τέχνης στο Goldsmiths και Πολιτισμό και Μέσα στο London College of Communication. Το 2021 έλαβε υποτροφία από το Πρόγραμμα Υποστήριξης Καλλιτεχνών Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Το 2023 έγινε υπότροφος του προγράμματος Onassis AiR. Η έρευνα του σχετικά με τις καλλιτεχνικές αποκρίσεις στην επιδημία HIV/AIDS στην Ελλάδα υποστηρίζεται από το Onassis AiR, Αθήνα.